Högre syfte

Gränges

Delat ansvar får globala Gränges att blomma

Text: Eva Rydinger Foto: Felicia Yllenius

Magnus Carlström, HR-direktör på Gränges, tog emot Årets hederspris inom employer branding. Men det är ingen enmansshow, menar han. Utan medarbetarna, teamet och ledningens förtroende är det svårt att bedriva värdefullt employer branding-arbete.

Visserligen är Gränges det näst äldsta bolaget på Stockholmsbörsen men i employer branding-sammanhang har man visat att gammal inte är äldst – tvärtom har de ett modernt förhållningssätt till sitt arbetsgivarvarumärke. Magnus Carlström, HR-direktör, tog emot Årets hederspris inom employer branding.
– Att bli vinnare är förstås ett kvitto på att vi i Gränges jobbar rätt och har en bra kultur i linje med samtiden, sen är det ju kul även för mig förstås. Som HR-direktör arbetar man mycket genom andra och då jag ser individer och organisationen utvecklas positivt känns det riktigt bra.

Tillsammans är man starkare
Employer branding är ingen enmansshow och kan inte enbart skötas över nätet, menar Magnus. Det är som i alla andra sammanhang – teamet är viktigt, samtidigt som det måste finnas utrymme för individuella prestationer. Med tydliga mål, krav, vilja, prestigelöshet och kompetens kommer man långt och dessa komponenter har Gränges.
– Det finns ett afrikanskt ordspråk jag verkligen gillar och det lyder: ”Vill du gå fort, gå själv. Vill du gå långt, gå tillsammans.” Och det är så jag försöker jobba. Chefen är inte bättre än sitt team och ett bra team är något som chefen måste förtjäna. Fullt stöd och förtroende Magnus poängterar att employer branding inte bara handlar om att vara attraktiv utåt för rekryteringen – lika mycket handlar det om att ta hand om de anställda, få dem att utvecklas men även att vara en proffsig och en attraktiv arbetsgivare när man skiljs åt. Employer branding måste avspegla sig både internt och externt.

Så vad behövs för att det ska fungera?
– Två saker är mer viktiga än annat. Dels att ha ledningens stöd och förtroende och dels ett gott samarbete med övriga enheter och chefer. Man behöver vara kompisar och hjälpa varandra, employer branding är ett delat ansvar.

Långsiktiga mål
Gränges har utvecklats snabbt de senaste åren och sedan övergripande affärsplanen för de kommande åren fastställdes har globala HR-funktionen, under Magnus ledning, tagit fram en stödjande global HRstrategi där tio områden prioriteras, ett av dessa är employer brandingarbetet.
– Vi uppdaterar vår globala employer branding-plan för hela Gränges. Behoven ser olika ut på de olika kontinenterna men alla anställda, men även kunder och leverantörer, ska kunna känna att det är Gränges hela vägen.

Magnus Carlström

Titel: Senior Vice President Human Resources.

Utbildning: Jur. kand. Uppsala universitet, examen 1996; MBA, Handelshögskolan, examen 2012; Beteendevetenskap, enstaka kurser, vid Uppsala, Stockholms och Göteborgs universitet.

Om Gränges

Gränges är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlar-applikationer och andra nischmarknader. Inom material för lödda värmeväxlare är Gränges marknadsledande globalt med en marknadsandel om cirka 20 procent. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför avancerade material som förbättrar dels effektiviteten i kundens tillverkningsprocess och dels prestandan hos slutprodukten.